Leitfäden für Klimajournalismus

Hier findet ihr wichtige Leitfäden, Handbücher und weitere Empfehlungen für eine bessere Klimaberichterstattung. Wir aktualisieren laufend. Schreibt uns gerne Vorschläge an netzwerk@klimajournalismus.at.


Klima-Kodex – Netzwerk Klimajournalismus Österreich

Mit dem Klima-Kodex soll das Bewusstsein rund um die Klimakrise in Medien und Gesellschaft gestärkt werden. Ziel ist es, den Kodex in die redaktionellen Leitlinien und redaktionsinternen Diskussionen aufzunehmen, um so auch dem gesteigerten Interesse des Publikums in diesem Bereich nachzukommen. Der Kodex ist an die Klimacharta angelehnt, eine Kooperation der Klimajournalismus-Netzwerke in Deutschland und Österreich. Sie kann von einzelnen Journalist:innen und Medienschaffenden unterschrieben werden.

“Die Klimakrise betrifft alle Bereiche unserer Gesellschaft. Deshalb sollten wir verstärkt darüber reden – und zwar ressort- und themenübergreifend, auf Basis wissenschaftlicher Grundlagen. Der Klima-Kodex ist ein Anstoß, der Klimakrise mehr Platz in der Berichterstattung zu geben. Er ist eine Leitlinie zur Förderung einer klaren, klimarealistischen und konstruktiven Klimaberichterstattung in Österreich.”

Verena Mischitz, Sprecherin Netzwerk Klimajournalismus

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10 Ratschläge für besseren Klimajournalismus – Kristoffer Frøkjær

Das Bonn Institute hat einen Artikel des ehemaligen Constructive Institute-Stipendiaten und Wissenschaftsjournalisten Kristoffer Frøkjær kuratiert. Hier findet ihr zehn Ratschläge, damit mehr Menschen Klimajournalismus lesen, sehen und hören.

“Sprechen Sie über Lösungen für konkrete Klimaprobleme, um
Klimanachrichtenmüdigkeit zu vermeiden. Hat jemand das Problem, über das Sie berichten, oder etwas Ähnliches gelöst? Und wie?”

Vorschlag 1, von Wissenschaftsjournalist Kristoffer Frøkjær

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7 Schritte für bessere Klimaberichterstattung in Redaktionen – Sara Schurmann (taz.de)

Im Journalismus ist es wie in der Klimakrise: Es verändern sich Dinge, aber nicht schnell und umfassend genug. Das kann sich ändern. Eine Anleitung.

1️⃣ Kontext liefern

2️⃣ Klima immer und überall mitdenken

3️⃣ Strukturelle Probleme anerkennen

4️⃣ Redaktionen mehr Fachwissen ermöglichen

5️⃣ Verzögerungsnarrative einordnen

6️⃣ “False Balance” vermeiden

7️⃣ Lösungen kritisch mitberichten

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Dieser Artikel ist in einer Klimajournalismus-Serie der taz im Sommer 2023 erschienen. Wie ihr Klima als Dimension überall sichtbar machen könnt, lest ihr von Sara Schurmann im Branchenmagazin “journalist”.


Medienleitfaden Klima – Psychologists4Future

In der Klima-Berichterstattung stehen Medienschaffende vor einer großen Herausforderung. Wie kann ressortübergreifend über die Klimakrise berichtet werden, ohne dabei Nachrichtenvermeidung, Abwehr und Hilflosigkeit auszulösen? Um in dieser Frage zu beraten, veröffentlicht ein Team aus Psycholog*innen einen wissenschaftlich fundierten Leitfaden zur Klima-Berichterstattung.

“Die Veröffentlichung gibt konkrete Hinweise aus psychologischer Perspektive, wie die Berichterstattung für die Thematik sensibilisieren und die Akzeptanz von Klimaschutz erhöhen kann.”

Dipl.-Psych Jessica Meininger, Ideengeberin für das Projekt

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Schreiben über die Klimakrise – Netzwerk Weitblick

Mit diesem Handbuch liefert das Netzwerk Weitblick Fakten zur Klimaberichterstattung: die naturwissenschaftliche Basis und gesellschaftliche Hintergründe. Es berichtet über Klimaklagen und ordnet die Rolle der Politik ein.

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Über Extremwetter und den Klimawandel berichten – World Weather Attribution und klimafakten.de

Wahrscheinlichkeit und Intensität von Wetterextremen nehmen weltweit zu, die Wissenschaft kann den Einfluss der Erderhitzung immer deutlicher benennen. Doch die Berichterstattung zum Thema ist schwierig, bisweilen geben Medien den Stand der Forschung nicht korrekt wieder. Eine Handreichung von klimafakten.de und der Initiative “World Weather Attribution” erklärt die wissenschaftlichen Erkenntnisse und gibt praktische Tipps für Journalistinnen und Journalisten.

“Die Medien können die Klimakrise nicht lösen, aber es ist ihre Verantwortung, die Zusammenhänge zwischen menschlichem
Handeln und den Folgen für Mensch, Natur, Wirtschaft und unsere Lebensweise wissenschaftlich fundiert, verständlich und in angemessenem Umfang darzustellen Dieser Leitfaden dürfte dabei eine große Hilfe sein.”

Özden Terli, Dipl.-Meteorologe und Journalist

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Über Klima sprechen. Das Handbuch – Christopher Schrader und klimafakten.de

Fakten allein genügen nicht, wenn man die breite Öffentlichkeit für Klimaschutz gewinnen will. Was braucht es dann? In mehr als 20 Kapiteln bereitet das neue Handbuch wissenschaftliche Grundlagen für wirksames Kommunizieren auf – und gibt konkrete Ratschläge für die Praxis.

Gegliedert ist das Handbuch in vier Abschnitte:

  • Im ersten Teil “Vor-Denken” geht es darum, die bisherige Praxis der Kommunikation kritisch zu beleuchten und einige Grundlagen menschlicher Kommunikation und menschlichen Handelns zu verstehen.
  • Der zweite Teil “Vorbereiten” werden einige fundamentale Voraussetzungen für wirksame Klimakommunikation erklärt.
  • Der dritte Teil “Showtime” ist der längste Abschnitt des Handbuchs – hier geht es in 13 Einzelkapiteln um konkrete Tipps, etwa die Wahl verständlicher Worte und eindrücklicher Bilder oder den überlegten Umgang mit Emotionen.
  • Den Schluss des Handbuchs bildet ein vierter Teil “Nach-Denken”, in dem es u.a. ums Überprüfen und Reflektieren der eigenen Kommunikation geht.

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Das Handbuch ist auch als Softcover im A4-Format verfügbar (~€35).


Climate Journalism That Works: Between Knowledge and Impact – Alexandra Borchardt & EBU

A new report from 2023, commissioned by the European Broadcasting Union (EBU) under Alexandra Borchardt delivers solutions-oriented advice for newsrooms on how to cover the climate catastrophe effectively, based on tried and tested, practical solutions from public service media outlets and other newsrooms across Europe and beyond.

“The climate crisis will define our future more than any other issue. But we’ve found evidence that audiences are turning away from climate coverage because it’s simply not delivered well. News outlets can – and must – do better – and we have constructive recommendations that, if utilized, could be game-changers for them and for how audiences engage with this complex subject.”

Alexandra Borchardt, Lead Author and Media Manager

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Best Practices for Climate Journalism – Covering Climate Now

Here you will find 13 suggestions to improve your climate reporting. What we always emphasise can be found under point 3: Climate is a story for every beat – be it politics, business, health, housing, education, sports etc.

Zu den Empfehlungen


Climate Communication and SciLine Quick Facts

Climate Communication and SciLine collaboratively created a series of condensed Quick Facts on climate change, extreme weather-related events, and their impacts on society. Journalists are free to use these facts—all validated by outside experts—in their stories.

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Climate Science 101 – Katharine Hayhoe & Covering Climate Now

Whether you’re new to the climate story or a veteran reporter aiming to refine how you explain climate change to audiences, this guide is for you. It’s adapted from the work of renowned climate scientist and communicator extraordinaire, Katharine Hayhoe. Be sure to check out Hayhoe’s climate explainer videos.

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Communicating Climate Risk. A Handbook – UCL Climate Action Unit

‘Communicating climate risk: a handbook’ explains insights from psychology and neuroscience on how our brains engage with the idea of climate risk, it highlights journalism hacks for writing about risk clearly, it shares lessons learned from the team’s experience working with policymakers on climate risk, and it offers a set of useful questions to help other researchers ascertain what policymakers need from climate risk research. It is a practical guide to communicating climate risk. The need for it has never been greater.

“Up to 95% or more of what brains do is situated within the Elephant, outside of conscious control and awareness.” | Screenshot: “Communicating climate risk: a handbook”

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Visuelle Klimakommunikation – klimaaktiv

Eine zielgerichtete, motivierende Bildsprache ist ein wichtiger Bestandteil bei der Vermittlung von Inhalten zu Klimakrise und Klimaschutz. Diese Publikation gibt Tipps zum Einsatz von Bildern für den Klimadiskurs, um die Gesellschaft zum Umdenken und Handeln zu motivieren.

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From photos to video: visually communicating climate change – Climate Outreach

Climate Visuals, a Climate Outreach program, and Resource Media have partnered up and combined research to highlight the top ten principles to keep in mind when selecting effective climate change visuals. Whether you’re producing a short video or putting together a social media meme or presentation, these principles will help guide you in producing impactful visuals for your audience.

Screenshot: Climate Visuals

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Climate Justice – Covering Climate Now

Here are some ways you might consider covering climate change as a fundamental matter of racial, economic, and environmental justice.

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Climate Politics – Covering Climate Now

Climate change is deeply political. That is, it will take strong policies to fend off the greatest collective threat humanity has ever known, and those policies will be decided through political activities including elections, lawmaking, and public debate. But that does not mean the climate story is a partisan endeavor—the political imperative is based on science, not ideology. Helping our audiences to see through the partisanship, and to understand the necessity of climate-smart policies (and voting!), is not only responsible. It’s our job as journalists.

The recommendations in short:

  • Climate is a story in every election
  • Think globally, report locally, and humanize
  • Follow the money

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Reporting Guide to Holding Governments Accountable for Climate Change Pledges – GIJN

This Global Investigative Journalism Network-guide will tell you:

  • Where to learn about your government’s plans to cut emissions.
  • Where to find out about your country’s greenhouse gas emissions.
  • How to examine what financial aid your country may need because of climate change.
  • Where to find what financial commitments are being made by developed countries to help countries impacted by climate change.

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Guide to Investigating Carbon Offsets – GIJN

  • Part 1: What are carbon offsets.
  • Part 2: Where and how to research offsets.
  • Part 3: Investigating the validity of offset projects, and other potential stories.

Along the way, GIJN points to many resources on the subject and provide research tips. Also, GIJN has created a list of investigative stories about carbon offsets, see this corresponding database.

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Tips for Climate Solutions Pratice – SJN

Four members of the 2022/23 Solutions Journalism Network’s Climate Solutions Cohort give insights and tips on covering climate solutions.

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Climate Solutions – Covering Climate Now

The climate emergency is a huge, multi-faceted story for every beat in the newsroom. So far, most climate coverage has focused on the problem itself, which makes sense; scientists call it an emergency for a reason.

Reporting on solutions does not mean downplaying the dangers, sugar-coating the facts, or urging a particular outcome. It means telling the entire climate story and helping audiences and policymakers make informed choices about what to do going forward.

Solutions reporting is not just good journalism; it’s also what news consumers say they want. They find solutions-focused stories more engaging than traditional problem-focused journalism, as well as more relevant to their own lives.

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Covering Climate Across Beats – Covering Climate Now

There are countless stories to be told about how the climate emergency is playing out in people’s daily lives, and what can be done about it. These stories should be told not only by journalists on the science and politics desks but also their colleagues covering business, housing, health, sports, food, and other beats.

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Economic Stimulus – Covering Climate Now

Here are stimulus-related story ideas from a climate perspective that can be done fairly easily: What is a green stimulus? How would a green stimulus be enacted at the national, state, and local levels? What menu of policy and economic options might one entail for leaders in your area? And why, again, are aggressive green policies important in the place?

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Extreme Weather – Covering Climate Now

Here are extreme weather-related tips and story ideas, scalable and adaptable for every publication’s needs, regardless of medium and location. At the bottom, we include the basics of how several types of extreme weather are made worse by climate change.

Ein überflutetes Dorf ist zu sehen.

This guide will be updated regularly to reflect the latest developments in the climate story. Be sure to also check out CCNow’s Talking Shop webinars “Covering the Human Impact of Extreme Heat” (August 2022), “Heat, Fires, and the Climate Connection” (July 2021), and “Extreme Weather and the Climate Connection” (July 2020). You can also check out the handy one-page guide to making the climate connection.

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Tipsheet for Using Ocean Data in Your Investigations – GIJN

How much ocean acidification has occurred in the past century? How long is the anchorage waiting time for container ships at the port of Shanghai? How many gallons of chemicals were spilled in US ocean waters last year?

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How to Prepare for Wildfire Season – SEJ

Wildfire preparedness is a great story for many environmental journalists, especially those who want to localize or regionalize a story that too often becomes a climate disaster. And those who hope to make it less of a disaster.

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Food and Water – Covering Climate Now

Everyone needs to eat and drink — which makes food and water an excellent entry point for audiences to the climate story. CCNow’s institutional partners have experts available to help, for a list click here.

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NPR’s Climate Guide – Covering Climate Now & NPR

Here’s National Public Radio’s “cheat sheet” for journalists, compiled by NPR’s climate editors, that provides big-picture context for weather events and other stories.

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Leitfaden Klimadialog – klimaaktiv

Der Leitfaden soll helfen, tatkräftigen Klimaschutz für jede und jeden in Österreich zum persönlichen Anliegen zu machen. Er richtet sich an die wachsende Anzahl von Menschen in Österreich, die beruflich oder ehrenamtlich, häufig oder gelegentlich, rund um die Themen Klimakrise, Klimaschutz und Energiewende mit vielen anderen kommunizieren.

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Talking Climate Handbook: How to have a Climate Change Conversation – Climate Outreach

In 2019, Climate Outreach produced an evidence-based, practical guide to help make conversations on climate change easier and more meaningful – and to come out of them feeling inspired and connected. They collaborated with EIT Climate-KIC, based in part on a citizen science project with over 550 individuals from over 50 countries. The handbook’s advice is structured around the mnemonic REAL TALK:

REAL TALK – an mnemonic for better climate communication. | Screenshot: Climate Outreach

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Ungewissheit gekonnt vermitteln – Stephan Lewandowsky et al.

Hattest du schon irgendwann einmal Probleme damit, die Unsicherheiten zur Dimension Klimawandel zu vermitteln? Dann ist “Ungewissheit gekonnt vermitteln” der richtige Ratgeber für dich. Es ist die deutsche Übersetzung des “Uncertainty Handbook”, das im letzten Jahr als Gemeinschaftsarbeit der Universität Bristol und Climate Outreach veröffentlicht wurde.

Einige der Ratschläge:

  • Beginne mit dem, was du weißt, nicht mit dem, was du nicht weißt
  • Stelle den wissenschaftlichen Konsens deutlich heraus
  • Sprich über “Risiko” statt “Ungewissheit”

Zu den Empfehlungen


What we mean when we talk about 1.5 Degrees C – Explainer Covering Climate Now

Learn more about the importance of 1.5 degrees C, the forces standing in the way of achieving it, and what it means to live in a 1.5 degrees C, or even warmer, world.

Zum Explainer

Eine Infografik zum Unterschied zwischen 1,5 °C und 2,0 °C Erderhitzung findet ihr bei klimafakten.de.


Your Guide to Making the Climate Connection – Covering Climate Now

Evidence of climate change is all around us — bigger wildfires, stronger hurricanes, more intense heatwaves, and more. But too often climate is absent from extreme weather reporting. This guide will help you to get the extreme weather story right.

Here are some of the common concerns we hear from journalists about including climate in their stories:

Zum Leitfaden


Weitere Leitfäden und Berichte

Ihr habt nicht gefunden, wonach ihr sucht? Die Organisation Climate Outreach listet weitere Leitfäden und Berichte in vielen Sprachen auf ihrer Website.

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